torstai 11. huhtikuuta 2013

Sähköpohdintaa

Taas on viikko vierähtänyt ja mitään ei ole tapahtunut. Kevätflunssa vei sängyn pohjalle ja täten projektin jäihin hetkeksi. Tänään olo oli sen verta parantunut, että käväisin kuvailemassa itselleni tuon laturin kytkennän, jotta voisin vertailla sähkökaavioihin ja tuohon toisesta laturista löytyneeseen kytkentäohjeiseen.

Kaikissa sähkökaavioissa mitä minulla on, lähtee laturilta kolme johtoa tuosta liittimestä. Minulla lähtee vain kaksi... Tyhjänä minulla on pohjimmainen napa, josta sähkökaavioiden mukaan pitäisi lähteä valkoinen johto. Tämä johto päätyisi relelaatikkoon. Kuten kaavioissakin minulla on keltainen ja sininen johto. Näistä keltaisen pitäisi mennä mittaristoon ja sinisen moottorin sulakerasiaan. Sininen lienee samalla heräte, koska toinen pää tulee virtalukolta. Tosin liitinkaaviota katsoessa pitäisi niiden mukaan keltaisen ja sinisen olla toisin päin liittimessä...

Kun taas mietitään tuon laturin päältä löytyneeseen kytkentäohjeeseen on kytkentä tällä hetkellä seuraava:
- S kirjaimesta ei lähde johtoa ollenkaan... vertailujännite olisi varmaan tarpeellinen?
- IG kirjaimesta lähtee sininen johto, eli minun ymmärrykseni mukaisesti heräte olisi oikein.
- L kirjaimesta puolestaan keltainen, eli lampun johto juuri niinkuin pitäisikin.

Ei tästä nyt oikeen ota vieläkään selvää... joko tuo yhden johdon puute sekoittaa tai sitten keltainen ja sininen ovat väärin päin. Näin minä tämän tulkitsisin. Vai olisikohan siinä laturista kuitenkin jotain vikaa... Tässä kohtaa voisi olla kivaa tietää tuon vanhan laturin kytkentäohje, harmittavaisesti siinä ei mitään merkintöjä ollut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti